.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در كارزار دانشگاه آزاد و پيام نور
رشته نوپاي روزنامه نگاري در مازندران محكوم به فنا ميشود
رقابت ميان دانشگاه آزادي ها و پيام نور باز هم قرباني گرفت و اين بار رشته نوپاي روزنامه نگاري در دانشگاه آزاد اسلامي واحد ...
 رشته نوپاي روزنامه نگاري در مازندران محكوم به فنا ميشود

رقابت ميان دانشگاه آزادي ها و پيام نور باز هم قرباني گرفت و اين بار رشته نوپاي روزنامه نگاري در دانشگاه آزاد اسلامي واحد آيت ا.. آملي محكوم شده است كه تاوان اين رقابت سنگين و بي امان را بپردازد. نهالي تازه روييده كه ريشه هايش هنوز قوت نگرفته اما امروز هراس بي آبي عذابش مي دهد. در حال حاضر مسوولان اين دانشگاه كه هنوز ناباورانه كسادي بازار استقبال از اين رشته با اهميت و پركار را به نظاره ايستاده اند آخرين تلاش هايشان را به كار بسته اند تا از به هدر رفتن مدت ها زمان و هزينه هاي انجام شده براي آوردن اين رشته جلوگيري كنند.
البته نبايد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي غير انتفاعي را هم به عنوان رقباي جدي دانشگاه آزاد از قلم بياندازيم اما اين ميان تاسيس شمار زيادي از دانشكده هاي پيام نور كه به دليل دارا بودن سيستم آموزش غير حضوري و تفاوت فاحش در شهريه ها، بخش اعظمي از دانشجويان را به خود جذب كرده است نقش پررنگ تري نسبت به ديگر رقيب، در بازار جذب دانشجو و انحلال بسياري از رشته هاي تحصيلي دانشگاه آزاد ايفا مي كند.
هرچند در تخريب سيستم آموزشي پيام نور بسياري از كارشناسان و اهل فن بارها داد سخن داده اند و عده كثيري نيز در دفاع از عملكرد آن سينه چاك كرده اند اما قصد نگارنده اين سطور تاكيد بر صحت و يا نادرستي اين نظرات نيست چرا كه انجام اين كار نيازمند تاملي بيشتر و مجالي طولاني تر است. اما قدر مسلم آن است كه تصور بسياري از كساني كه داوطلب شركت در آزمون دانشگاه آزاد مي شوند از سيستم آموزشي اين دانشگاه، وجود كلاس هايي آزاد از هر قيد و بند قانوني است كه شرايط لازم را براي اسماً دانشجو و رسماً شاغل بودن فراهم سازد. به ويژه آنكه در شرايط فعلي اقبال عمومي جامعه به مدرك گرايي آن هم به هر چه پيش آيد خوش آيد لحظه به لحظه در حال گسترش است و براي خيلي ها ديگر اهميتي ندارد كه در چه رشته اي مدرك كارشناسي يا كارشناسي ارشد مي گيرند! كافي است بعد از چهار سال بادي به غبغب انداخته پُز تحصيلات عاليه شان را بدهند و بتوانند از مزاياي افزايش حقوق و ارتقاي منصب سازماني بهره مند شوند. بقيه را خودتان بهتر از ما مي دانيد يكي از نتايج اين نوع نگرش آن مي شود كه در بازار رقابت موسسات ريز و درشت آموزشي براي جذب دانشجو، آنكه شكست خورده از ميدان رقابت به در مي رود دانشگاه آزاد است چرا كه با توجه به امكانات زيادي كه نسبت به ديگر دانشگاه ها در اختيار دانشجويانش قرار مي دهد هم شهريه اش براي كمرشكني طالبان علم و دانش، شاخ و شانه مي كشد و هم كلاس هايش بلا نسبت ديگر رقبا هردمبيل نيست تا دانشجويان امكان يابند در درجه اول به ساير مشغوليات و در وهله بعد به تحصيلاتشان برسند.
از همه اينها كه بگذريم بسياري از اين موسسات آموزشي برخلاف ادعاهاي پر آب و تاب مسوولانشان، از كمترين امكانات آموزشي لازم برخوردار نيستند و اهميتي نمي دهند كه دانشجويان پس از فارغ التحصيلي قابليت كافي را براي حضور در عرصه كار و فعاليت حرفه اي دارا باشند يا خير؟ شما قضاوت كنيد آيا منصفانه و منطقي است كه به عنوان مثال در دانشكده اي رشته مهندسي نرم افزار تدريس شود اما شمار رايانه هاي آن به تعداد انگشتان يك دست هم نرسد؟! چنين رخدادي دور از ذهن است اما در عمل اتفاق افتاده و حتي بسياري موارد هم ديده شده كه به جاي رسيدگي به موضوع، مجوز تدريس رشته هاي تحصيلي جديدي به اين دانشگاه ها اعطا شده است. حال بماند كه فضاي آموزشي اين مراكز نيز هيچ گونه تناسبي با تعداد دانشجويان آن ندارد و كمتر از آن حدي است كه بتواند پاسخگوي نيازهاي موجود باشد!
اين در حالي است كه مسوولان دانشگاه آزاد مدت ها زمان و هزينه نياز دارند تا پس از اين در و آن در زدن هاي فراوان امتياز داشتن يك يا دو رشته جديد آموزشي را از وزارت علوم دريافت كنند! تازه وقتي هم كه بخت به ظاهر با آنها يار شد آن قدر رقيب برايشان تراشيده مي شود كه ترجيح مي دهند عطاي رشته را به لقايش ببخشند. شايد در كوتاه مدت اين وضعيت با فراهم آوردن شرايط مساعد مالي براي تحصيل به ويژه براي دانشجويان ساكن در نقاط محروم، پيمودن راه را براي جويندگان علم تسهيل بخشد و به ظاهر ضرر هاي ناشي از آن فقط دامن گير دانشگاه آزاد شود اما قدر مسلم آن است كه پيامدهاي چنين شيوه نادرستي در طولاني مدت علاوه بر تضعيف بنيه علمي فارغ التحصيلان كشور، فشار مضاعفي را بر بدنه اقتصادي جامعه تحميل خواهد كرد.
اين همان ماجرايي است كه عن قريب مشابه آن براي رشته روزنامه نگاري در مازندران اتفاق خواهد افتاد. جاي بسي تاسف دارد كه صدها نفر به عنوان خبرنگار و روزنامه نگار در بخش هاي مختلف نشريات و سايت هاي خبري اين استان مشغول به كار باشند آن هم در حالي كه بسياري از آنها تحصيلات عاليه اي مرتبط با شغل خبرنگاري ندارند و با اين وجود ما بايد شاهد حلواخوران اين رشته در دانشگاه آزاد اسلامي واحد آيت ا.. آملي باشيم. رشته اي كه تا پيش از راه اندازي آن در اين دانشگاه، بومي هيچ يك از استان هاي شمالي نبود.
حال سوال اينجاست كه چرا بايد بانگ الرّحيل رشته اي به گوش برسد كه از آمدنش كمتر از سه سال گذشته است و به عنوان رشته اي شناخته شده و تأثيرگذار در جهان، برخلاف بسياري از رشته هاي اشباع شده در بازار كار ايران، همچنان قابليت گسترش و پرورش را در كشورمان داراست. به راستي چرا آنگونه كه سزاوار است از چنين فرصت مغتنمي بهره وافي برده نمي شود؟ از قول مسوولي شنيدم كه مي گفت: چند سالي است كه با مجوز وزارت علوم رشته جديدي با عنوان روابط عمومي در دانشگاه هاي غيرانتفاعي و پيام نور مازندران تدريس مي شود و همين امر سبب شده تا بسياري از افراد به ويژه شاغلين ادارات و نهادها به گرفتن مدرك در اين رشته گرايش پيدا كنند و چندان تمايلي به گرفتن مدرك كارشناسي رشته روزنامه نگاري از خود نشان ندهند.
شايد به قول اين مسوول، شاغلين سازمان ها و مراكز دولتي بتوانند با گرفتن مدرك روابط عمومي از عهده كارهاي محوله برآيند ولي آيا اصحاب مطبوعات هم مي توانند به اين حد بسنده كنند؟ در حالي كه كشورهاي پيشرفته دنيا از سال ها پيش با پي بردن به اهميت رسانه ها، سعي دارند به شيوه هاي نوين اطلاع رساني دست يابند و از اين طريق دامنه قدرت و نفوذشان را در جهان توسعه بخشند آيا ساده لوحانه نيست كه ما تصور كنيم مي توان رسانه اي را بدون داشتن تخصص لازم اداره كرد و موفق هم بود؟
غم انگيز بود اما شايعه رفتن زودهنگام اين رشته سبب شد تا با رفتن به سراغ مسوولان دانشگاه، صحت و سقم اين خبر را جويا شويم. به گفته مسوول روابط عمومي اين دانشگاه امسال فقط چهار نفر براي ثبت نام در اين رشته اعلام آمادگي كرده اند كه به علت اندك بودن تعداد، امكان تشكيل كلاس و ثبت نام از آنها عملاً وجود نداشت.
روزبه نصيري در گفت و گو با خبرنگار شمال نيوز با اشاره به اينكه طي گذشت دو سال از افتتاح اين رشته در دانشگاه آزاد واحد آيت ا.. آملي تعداد دانشجويان جذب شده روزنامه نگاري به 50 نفر رسيده است افزود: بسياري از كساني كه پس از قبولي در آزمون ورودي براي ثبت نام در اين رشته مراجعه مي كنند جزو شاغليني هستند كه تصورشان از دانشگاه آزاد، محيطي بي قانون است كه به راحتي مي توان بدون شركت در كلاس هاي مربوطه، در هر ساعتي كه بخواهند به آن مراجعه كنند و بي هيچ دردسري مدرك مورد علاقه شان را بگيرند. براي همين وقتي اوضاع را بر خلاف ميل خود مي بينند ترجيح مي دهند به سراغ سيستم آموزشي بروند كه چنين شرايطي را برايشان فراهم آورد حال چه بهتر كه اين شرايط با هزينه هاي كمتري فراهم شود.
با وجودي كه مسوول روابط عمومي اين دانشگاه اطلاع رساني اندك و تبليغات ناكافي را نيز در عدم موفقيت دانشگاه جهت جذب دانشجو موثر مي دانست اما جاي ترديد دارد آنهايي كه بايد از اين خبر مطلع مي شدند تاكنون باخبر نشده باشند! حال چرا اينگونه بي تفاوت به نظاره ايستاده اند و به راحتي از كنار چنين گنجي عبور مي كنند ا.. اعلم!
در پايان از مسوولان امر انتظار مي رود كه با تامل بيشتري با اين مساله برخورد كنند و براي صلاح ملك و ملت هم كه شده رشته نوپاي روزنامه نگاري در مازندران و امثال آن را كه اين روزها با انحلال كامل دست و پنجه نرم مي كند از ورطه طفيلي ماندن و مهجوري نجات بخشند.

لیلا شیردل -خبرنگار شمال نیوز


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 22 مهر 1387
واقعا وقتي دانشگاه آزاد واحد يك شهرستان كوچك صد نفر مهندسي برق ميگيره قابل قياس با دانشگاه شريف با آن همه امكانات و ظرفيت نزديك است؟خانم يك كم واقع بين باش.براي اولين بار ميشنويم دانشگاه آزاد كلاسهاش قانون داره.
ليلا شيردل 22 مهر 1387
با سلام از اساتيدم خواستم كه در اين رابطه نظر بدهند
ممنون و خداحافظ
نا شناس 22 مهر 1387
یه چیز بگم بخندین! باور می کنین من خودم دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه آیت ا.. آملی ام اما قبل از خوندن این خبر، خبر نداشتم همچنین رشته ای تو دانشگاهمونه؟ خنده دار نبود؟
نا شناس 22 مهر 1387
کی گفته دانشگاه آزاد امکانات داره خدا لعنت کنه هر کی برای شیرین کردن خودش بقیه رو بدبخت می کنه! صفانیا رییس دانشگاه آزاد برای شیرین شدن پیش جاسبی هیچ هزینه ای نمی کنه! فقط چهار تا ساختمون تو 78 هکتار زمین علم کرده که هیچ کدوم حتی یه ذره هم با اسمشون مناسبت ندارن! جان مادرتون بیاین ببینین نه ساختمان علومش ساختمان علومه نه ساختمان تربیت بدنیش، تازه سایت اینترنتی اش هم که خدا بده برکت چند وقته به بهانه تجهیز دوباره کلی از کامپیوتر های قبلی رو هم بردن، هر روز باید رو سر و کله 10- 20 نفر سوار شی تا یه سیستم گیرت بیاد دو دقیقه وارد سایت بشی! اینم شد امکانات؟ دلمون خوش بود مدت ریاست صفانیا سر می آد از دستش راحت می شیم اما بدتر موندگار شد معلومه اینقدر برای جاسبی صرفه جویی می کنه غلظت چسبش رفته بالا آخه کدوم آدم عاقلی می آد به ضرر خودش کار کنه؟ اونم یکی مثل جاسبی!
نا شناس 22 مهر 1387
خدا پدر مادر این خبرنگارو اگر زندن حفظ کنه اگر به رحمت خدا رفتن بیامرزه، الحق که راست گفت، شرط می بندم راجع به دانشگاه پیام نور آمل گفته همون ..شده ای که من توش درس می خونم. حیف نمی تونم فحش بدم چون می دونم تو سایت نمی زنین ولی بالا غیرتن دانشگاهی که خانم شیردل ازش حرف زده درست شبیه حکایت دانشگاه ماست! کاش دولتی قبول می شدم! اصلا اگه می دونستم پیام نور اینقدر هردمبیله از خیر هر چی دانشگاه بود می گذشتم! الهی همین قدر پولی که از مامی گیرن و به قول خودشون کمه اما در اصل برای مثله من زیاده کوفتشون بشه! آخ ببخشید حرف زشت زدم نمی ذارن که نمی ذارن..
نا شناس 23 مهر 1387
من دانشجوی دانشگاه آزادم واز این بابت احساس افتخار می کنم شاید ما امکاناتمان مثل دانشگاه تهران نباشد ولی از خیلی دانشگاهها مثل غیر و انتفاعی و پیام نور بهتره فقط یه مشکل داره اونم بعضی آدمای مریضن!!!!!
گرگانی 24 مهر 1387
کلا متاسفانه باید بگم اغلب واحد های ازاد و پیام نور رو باید درشو گل گرفت.....
نا شناس 24 مهر 1387
تويي كه مي گي اينجا بي قانونه اميدوارم به درد ما دچار بشي تا دلم خنك شه، بابا اينا بعضي وقتا اينقدر قانون قانون مي كنن كه حالمون بد مي شه!از دست سختگيري ها سر غيبت كردن و نكردن دق مرگ شديم. استاد كوتا بياد اينا نمي آن حالا بماند كه بيشتر استادا گير سه پيچي ان كه بيا و ببين!! وجدانن از صد تا پادگانم بدتره، البته درسته امكانات كمه ولي خوب به اندازه چند سالي كه از عمر تاسيسش گذشته بد نبوده! قابل تحمله. تازه كي گفته واحد شهرستاني نمي تونه اندازه كشوري باشه، مگه اين واحد از سراسر كشور دانشجو نمي گيره، حرف تو وقتي درست بود كه فقط از آمل دانشجو جذب مي كرد. تازه چند تا دانشگاه تو اين مملكت مي توني اسم ببري كه اين همه مساحت و فضا داشته باشه، هر چي باشه ديگه نبايد بي انصافي كرد.
بانی 3 آبان 1387
1- به نظر من تمام این برخوردها با دانشگاه آزاد سیاسیه
والا چرا اوناییکه الان با مدرک دانشگاه آزاد وزیر و مدیر کل شدند مخالف این داانشگاهند من بین دانشگاه آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی دانشگاه آزاد رو ترجیح می دم
2- در مورد موضوع مقاله خانم شیردل باید بگویم درسته و این بالا بردن سهمیه دانشگاههای غیر انتفاعی هم جنبه سیاسی داره
مدرس 19 دي 1391
سلام به دلسوزان رشته روز نامه نگاری.....جانا سخن از دل و جان می گویید.....رشته روزنامه نگاری همیشه مورد مظلومیت در ایران واقع شد......در کشور های رو به توسعه کمتر به رسانه ها توجه می شود و کمتر از رسانه ها در پیشرفت جامعه کمک گرقته می شود،برعکس در کشورهای توسعه یافته ،همه رشد هاشون با توجه به رسانه ها و نقش رسانه ها و با ابزار رسانه ها انجام می رسد....امیدواریم مسولین ما به اهمیت رسانه ها در تمام ابعاد پیشرفت جامعه واقف شوند و رسانه ها نیز بسیار منطقی به این مسایل پرداخته تا جامعه ای نوین و شایسته ایرانی اسلامی در جهان داشته باشیم.....راه دوری نیست...و برای همه روزنامه نگاران و اصحاب رسانه آرزوی موفقیت دارم.....(معلم کوچک روزنامه نگاری)

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.118 seconds.